torstai 13. lokakuuta 2011

Konsepteista skenaarioihin

Tänään oli nuorimman lapseni 6v-synttärit, ja missä äiti on? Koulussa.. Jo tässä vaiheessa alan olla järkytyksestä soikea, että lähitunteja on näin paljon. Mitäköhän olin luullut? No että niitä olisi vähemmän!

Marianan tunneilla tunneskaala on kohdallani erittäin laaja. Toisaalta olen iloinen hänen tavastaan käsitellä asioita luovasti. Tähän asti on vaikuttanut siltä, että hän ymmärtää kontekstin mistä puhuu, mikä onkin kelpo taito opettajassa. Toinen puoli minusta harmittelee, etten itse osaa olla yhtä luova. Tunnen itseni vallan pöntöksi tähän aikaan illasta (jos kohta muutenkin), ja saan välillä tsempata etten olisi ihan kuutamolla. Siinä vaiheessa kun alkaa tuntua siltä, katson ympärilleni ja nostan päätäni pystyyn: "Minä ymmärrän tämän omalla tavallani!"

Tavoite ei ole konsepti!

Jatkoimme konseptien käsittelyä ja tuntui siltä, että moni meistä hoksasi tänään jotain, joka oli edelliskerralla suhissut ohi. Näin ainakin omalla kohdallani. Ihmettelin ensin, miksi kurssilla puhutaan vain toimintatutkimuksesta, sillä voihan sitä olla toisenlaistakin tutkimusta. Tänään kuulin, että tämän kurssin aikana pitää saada aikaiseksi jotain toimintatutkimusta. Ahaa! Sen vuoksi keskitymme siihen. Tokihan kannatti alkaa miettiä omaa tutkimustaan siltä kannalta, että tämän kurssin tekeleen voi yhdistää opinnäytetyöhön.
Lähtökohtani konseptijutsuihin oli, että luulin ymmärtäväni käsitteen. Blogiteksti "Kaikki alkaa konseptoinnista" vaikutti lohdulliselta. Pohdin sen kautta, mitä konseptointi itselleni tarkoittaa, kunnes opettaja pudotti minut maanpinnalle kysymällä, onko konseptini tehdä yhtenäinen Intra-rakenne. Nyökkäsin vastaukseksi, jotta sain Argentiinan lahjan luovuudelle siirtymään seuraavaan kohteeseensa. Jäin kuitenkin miettimään, että näinköhän se oli se konseptini. Jos minun nyt pitäisi myydä ideani, niin mitä sanoisin. Jälleen kerran aiheeni törmäsi kysymyksiin "Entä sitten? Mitä uutta tuon aiheeseen?" En selvästi ole ihan loppuun asti viilannut tutkimuskysymystäni, mutta toisaalta uskon tämän kuuluvan tutkimusprosessiin. Välillä kierretään kauempaa, kunnes juju löytyy.
Esimerkkinä videoskenaariosta katsoimme jälleen Applen Knowledge Navigatorin. Se oli meille tuttu jo pääsykokeiden ajalta. Kiinnostavaa siinä on mielestäni työn ja vapaa-ajan yhdistäminen ja tämän esittäminen luontevasti.

Skenaariot ovat tarinoita. Ne toimivat keskustelun avaajina ja kommentoinnin tukena. Tarinan avulla voi kertoa, missä vaiheessa prosessia on ja motivoida tekemiseen. Mietin, kuinka skenaarion avulla voisin saada apua konseptini myymiseen (jos siis peruskonseptini olisi selvä). Ajattelin kokeilla skenaarion avulla, selkiytyykö aiheeni. Olin avoimin mielin, kunnes..

Skenaario täydellisestä lukkiutumisesta

Hahmottelin tarinaani (tai itse asiassa useampaakin) kuvien avulla. Koska en edelleenkään osaa piirtää, päätin käyttää valokuvia. Etsin erilaisia kuvia tukemaan tarinaani. Tunnin aikana jäsentelin tarinaa lapsen ajatusmaailman kautta oman lapseni syntymäpäivän kunniaksi. Ajattelin, että jos vaikka en olekaan kotona juhlimassa, olen sentään kunnon äiti ja pakotan ajatukseni lapseeni. No eihän siitä tullut lasta eikä sitä toistakaan, ja nökötin jumittuneena puolikkaisiin ajatuksiini.
Sen omalla mittapuullani kuningasidean sain vasta kotimatkalla. Tutkin aihettani uuden työntekijän silmin. Moni meistä on kuullut ensimmäisenä työpäivänään sanat "tutustu tuohon meidän Intraan", kun kiireinen työkaveri yrittää päästä perehdyttämisen pälkähästä. Skenaariossani pohdin, kuinka uusi työntekijä näkee vieraan yrityksen Intranetin sisältörakenteen. Onko se samanlainen kuin edellisessä? Voisiko edellisen perusteella päätellä, kuinka sisältö on jäsennetty toisenlaisessa ympäristössä? Ihan hyvä idea skenaariosta!
Kriittinen artefakti? Mikäköhän se olisi suomeksi?
Vaihtoehtona skenaarion hahmottelulle oli kriittisen artefaktin (critical artefacts) luominen. Tämä tarkoittaa esimerkiksi provosoivaa ja ideaa kuvastavaa esinettä. Kiinnostavaa! Ryhmämme innostui uudenlaisesta aikakausilehdestä, johon oli leikkaa, liimaa -menetelmällä kerätty henkilöä kiinnostavat artikkelit. Tästä riitti keskustelua.

Mariana Salgadan diat: Concept Design Second Class
Viisi syytä tehdä skenaario
  1. Skenaarioiden avulla voi kuvata ideaa käyttäjän näkökulmasta.
  2. Ne voivat esittää vaihtoehtoisia ratkaisuja.
  3. Skenaarioita voi kirjoittaa myös eri tarkoitusperillä.
  4. Tai näkökulmista.
  5. Lisäksi ne kohdentavat keskustelua olennaiseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti