tiistai 17. tammikuuta 2012

Back in business

Parin lomaviikon jälkeen olin täynnä tarmoa. Luojan lykky, että myös aihe ja luento oli kiinnostava, niin pääsin nopeasti sisään opiskeluun. Tokihan olin kantanut koulukirjoja mukanani myös lomalla, mutta pelkästä kantamisesta ei vielä viisastunut. 
Yhteisöllinen päätös
Keskustelimme Wikipedian päätöksestä sulkea oma sivustonsa päiväksi protestina uutta IPR-lakia vastaan. Jäin miettimään Wikipedian perustajajäsenen Jimmy Walesin tapaa viitata päätökseen yhteisöllisenä päätöksenä (”community decision”). Mikä tekee päätöksestä yhteisöllisen? Ja ennen kaikkea, mikä Jimmy on sanomaan päätöksen yhteisöllisyydestä. Jos Wikipedia on sillä tavoin yhteisöllinen kuin mitä minä ajattelen sen olevan, niin ainakaan minun mielipidettäni ei ole kysytty. Murr! Ja kyllä, minä olen kirjoittanut Wikipediaan ja edustin sitä viidenneksen vähemmistöä luokassamme.
Kulttuurieroja sosiaalisessa mediassa: Nimettömyys
Vain viidennes japanilaisista käyttää omaa nimeään, kun Koreassa yli puolet esiintyy omalla nimellään. Omasta persoonastaan ei kerrota paljon Japanissa, jossa vain 30% tuntee toisensa yhteisössä (vs. 61% Etelä-Koreassa). Samoin verrattuna eurooppalaisiin japanilaiset arvostavat enemmän anonymiteettiään. Japanissa ei siis toimi palvelut, joissa edellytetään laajaa avautumista.
Myös virtuaalisuus lämmittää japanilaisia. Beru-tomo eli pager friends on japanilainen trendi, jossa tuntemattomat vaihtelivat piipperiviestejä. Himpun verran omituista, mutta hauskaa. Kuvannee hyvin japanilaisia.
Japanilaiset kirjoittavat 37% maailman blogeista. Tämä sopii nyt japanilaisista luomaamme mielikuvaan.
Se pieni ero
Keskustelimme paljon mies- ja naisbloggaajien välisistä eroista. 
Miehet kertovat itsestään minimaalisen vähän tietoa. Naiset sen sijaan paljastavat itsestään enemmän. Henkilökohtaisuudesta tulee tietysti myös enemmän ongelmia perhepiirissä, kun eukot lavertelevat mitä sattuu myös kanssasisaristaan.
Naisilla on matalampi profiili blogien kirjoittamisessa, ja miehet kirjoittavat enemmän mielipiteistään. Naiset arvostavat enemmän saamaansa palautetta ja kirjoittavat henkilökohtaisemmin.
Gender and genre variation in weblogs vahvistaa, että miehet kirjoittavat enemmän mielipiteistään, naiset kirjiottavat enemmän päiväkirjamaisesti. Tästä voi päätellä, että naiset kirjoittavat ehkä useammin. Miehet sen sijaan linkittävät enemmän ja siten viittaavat muihin lähteisiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti