Opinnäytetyössäni
olen pystynyt hyödyntämään monella kurssilla kerättyjä oppeja. Koska
opinnäytetyöni aihe muuttui matkan varrella, kuten useimmilla meistä, ei näitä
osioita välttämättä näy lopullisessa opinnäytetyössäni. Toimintatapoja
esimerkiksi konseptoinnin osalta olen hyödyntänyt laajasti myös päivittäisessä
työssäni. Suurin anti työhöni oli kuitenkin opinnäytetyö, joka pakotti minut
tarkastelemaan, missä muut yritykset menevät. Se, että otin yhteyttä myös
itselleni tuntemattomiin päätoimittajiin, kannusti minua tekemään opinnäytetyötäni
kunnolla eikä perinteisesti ”rimaa hipoen”. Tämä oli minulle myös helppo veruke
verkostoitua edelleen muiden alan ihmisten kanssa, mitä pidän erittäin tärkeänä
työssäni.
Uusi vuosi alkoi tekijänoikeuksien parissa. Olin opiskellut niitä jo aikoinani ja silloinkin päätynyt siihen, että taloudelliset ja moraaliset oikeudet, sitaattioikeus, toisarvoinen käyttö sun muut vaativat useimmiten tarkistusta – laitkin kun muuttuvat. Siispä käytän edelleen maalaisjärkeäni ja tarkistan asiat herkästi luotettavalta taholta. Onneksi töissä meillä on lakimies, jolta voimme kysyä kiperimmätkin kysymykset. Pari tekijänoikeuskertaa oli kuitenkin piristävä kokonaisuus koulutuksessa. Odotin nimittäin opettajan olevan kuivakka lakimies, mutta hänhän viihdytti kuin Mertaranta konsanaan.
Koko
koulutuksessa minulle hyödyllisimmät kurssit olivat uuden median
ominaisuuksista ja sosiaalisen median ansaintamalleista Gwenaëllen kanssa. Pidin
hänen tyylistään ja erityisesti kurssin sisällöstä. Usein tunneilla arvailtiin
ensin tilastoja ja sitten ihmeteltiin yhdessä totuutta esimerkiksi kulttuuri-
tai sukupuolierojen suhteen. Esimerkiksi Japanissa vain alle viidennes haluaa
esiintyä verkossa omalla nimellään, ja miehet kertovat naisia vähemmän
henkilökohtaisia asioita. Tunsin itseni välillä siis japanilaiseksi mieheksi.
Huomasin
tutustuvani usein myös itseeni verkon käyttäjänä. En ollut pohtinut niin
syvällisesti, millainen sosiaalisen median käyttäjä olen tai mitä yleensä
ihmiset tekevät verkossa. Niinkin yksinkertainen kysymys kuin mitä verkossa voi
tehdä herätti keskustelua. Oikea vastaus tärkeysjärjestyksessä oli: sähköposti,
tiedonhaku, pankkiasiat, verkkolehtien lukeminen.
Verkkolehtien
keskustelussa oli antoisaa kuunnella todellisia asiantuntijoita, sillä
osallistujien keskuudessa oli toimittajia niin verkkolehdistä kuin painetusta
mediasta. Mietimme painettujen lehtien tulevaisuutta Suomessa, jossa niiden
puolesta puhuvat ainakin aamulehtien toimiva jakeluverkosto ja harvinainen
kieli. Edes sunnuntaihesari ei kuitenkaan kuulu enää nuorison aamurutiineihin,
ainakaan perinteisenä paperiversiona. Keskustelimme myös painetun sanan
vähenemisestä. Olen yleensä ollut lokalisoinnin kannattaja (pelkkien käännösten
sijaan), mutta lehtien osalta aloin miettiä myös käännöksiä.
Antoisinta
Gwenaëllen kursseissa oli keskustelu uusista ansaintalogiikoista.
Lehtibisneksistä keskusteltaessa jäin mm. pohtimaan, kaipaako kukaan muu
äänilehtiä työmatkoilleen. Tai kuinka paljon product placementiä käytetään
lehtikuvissa? Entäpä suurten yritysten aulatiloissa, joissa istua nököttää
paljon vaikutusvaltaisia ihmisiä? Eniten puolittaisia ajatuksia syntyi
kuitenkin sosiaalisen median hyödyntämisestä ja vaikka mikään ideoistani ei
tulisi suuren yleisön tietoisuuteen, oli lohdullista löytää selityksiä monelle
menestystarinalle ja toisaalta flopille.
Innovaatioluennot
kevään päätteeksi olivat luvalla sanoen melko väsyttäviä. Minun oli erittäin
vaikea seurata, mitä Rva Boklage haki esimerkeillään takaa, kun hän esitteli
niitä. Niinpä minulta meni ohi mm. miten työpaikkatupakoinnin vähentäminen,
lentokoneiden turvavyöpakko ja muinainen kuvataide liittyvät innovaatioihin.
Olen vilpittömästi varma, että ymmärtämättömyyteni liittyi kulttuurien väliseen
kuiluun, joka opettajan ja itseni välillä oli valtava. Joskin opettaja oli
kovin herttainen, olimme täysin eri maailmoista ja matka keskieurooppalaiseen
yliopistomaailmaan oli sittenkin kovin pitkä. Yritin kuitenkin parhaani,
vaikkakin osin säälistä.
Keskustelimme
kurssilla lyhyesti vallankumouksen vaiheista (Introduction, Permeation, Power).
Vallankumous on kaikkialla tai ainakin niin markkinoidaan. Näinköhän sitä kuitenkaan
tapahtuu ihan joka päivä? Teknologisen vallankumouksen piirteitä esiteltäessä
totesin vain, että ainakaan minä en tule elinaikanani keksimään mitään niin
kovin vallankumouksellista. Onko kuitenkaan syytä laannuttaa ihmisen intoa
innovoida määrittelemällä ideoita innovaatioiksi tai innovaatioita
vallankumouksellisiksi? Tärkeintähän on, että kehitys kehittyy.
Innovaatioluentojen
jälkeen palasin takaisin käytännönläheisempään innovaatiojohtamiseen. Luin siis
Marianan pari artikkelia uudelleen ja päätin saada niistä kolme ideaa omaan
työhöni. Nyt en muista näistä enää kuin kaksi: Päätin tehdä kyselyn omille
asiakkailleni tietyn ongelman ympärillä ja tarjoutua tyhmien kysymysten
kysyjäksi erääseen tutkimushankkeeseemme. Molemmat olen tehnyt ja edelleen
vakuuttunut siitä, että asiakaslähtöisiin innovaatioihin (muilla kai ei
bisnesmaailmassa ole merkitystäkään) tarvitaan erittäin syvää ymmärrystä
asiakkaan tarpeista, kenties syvempää kuin mitä asiakas on valmis itse
antamaan, ja rutkasti rohkeutta heittäytyä niin yksilö- kuin
organisaatiotasoilla.
Lopputentteihin
piti lukea kaksi kirjaa: Toinen kertoi ihmisestä ja teknologiasta, toinen
projektijohtamisesta. Molempien tenttien jälkeen minulla oli tunne, että kyllä
ne varmasti ihan hyvin läpi menivät, mutta hetkeen en halua tenttivastauksia kirjoittaa.
Jotenkin kysymykset vaikuttivat pirullisen vaikeilta ja erehdyin miettimään
kokonaisuuksien sijaan sitä, mitä juuri kyseisessä kohdassa kirjaa sanottiin.
Toisessa tentissä olin jo viisaampi, ja kokosin ajatuksiani lyhyiksi
muistiinpanoiksi vielä ennen tenttipaperin kääntämistä. Näin olin henkisesti
valmiimpi enkä hätääntynyt kysymyksistä, vaikka ne jälleen olivat melko
viheliäisiä. Syvällisempää arviota en metodista pysty antamaan, ja molemmista
tenteistä sain nelosen.
Koulutuksen
kurssisuunnitelmassa oli kursseja projektijohtamiseen liittyen: projektin
talous ja projektin johtaminen. Näihin olisin toivonut lisää käytännön
työkaluja suoraan projektihallintoon liittyen. Vaikka monessa yrityksessä on
omanlaisensa mallipohjat vaikkapa väliraportointiin tai budjetointiin, yleinen
yhteinen harjoittelu olisi varmasti ollut hyödyllistä. Tämän uupuminen jäi
harmittamaan minua myös sen vuoksi, että olin jättänyt työpaikalla järjestetyn
projektijohtamisen koulutuksen väliin ja jäänyt odottamaan ”yleistä” koulutusta
aiheesta. Tenttikirja oli kuitenkin erittäin hyödyllinen ja otin sieltä monta
vinkkiä omaan työhöni, jossa projektihallinto on verrattain oleellista.
Olisin koulutuksen varrella tarvinnut hieman enemmän järjestelmällisyyttä etenkin kurssisuunnitelmiin. Samaa asiakokonaisuutta, esim. tekijänoikeuksia, opiskelimme otsikoiden ”Projektin johtaminen” ja ”Projektin talous” alla. Minua nyppi välillä hieman, että osioista ei ole tehty selkeitä kokonaisuuksia. Kaipasin jokaiselle kurssille kirjatut tavoitteet, suoritusvaatimukset jne. Sisältöihin saatoin olla hyvin tyytyväinen, mutta niiden tietäminen ennakkoon olisi helpottanut valmistautumista ja selkeyttänyt ymmärrystä.
Minulta
on tietenkin kysytty koulutuksen loppupuolella, olisinko valmis suosittelemaan
koulutusta muille. Olisinhan minä, mutta en välttämättä itselleni ainakaan tänä
vuonna. Nyt on pakko myöntää, että minulle kävi ns. perinteisesti eli välillä
oli aivan liian monta rautaa tulessa. Koska koulutus oli lyhyempi, se oli myös
melko tiivis. En ollut varautunut näin moniin lähioppimiskertoihin, mutta
toisaalta etätehtäviä oli sittenkin verrattain vähän. Huomasin myös, että
iltaopiskelu ei ole minua varten. Pitkän työpäivän jälkeen olisin tarvinnut
edes pienet tirsat ennen kuin aivoni toimivat mahdollisesti jälleen. Silti olen
erittäin tyytyväinen, että hain tähän ohjelmaan ja että valitsin juuri tämän
koulun. Suurin anti minulle oli ehdottomasti verkostoituminen muiden
viestintäalan ihmisten kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti